Pagina's

zaterdag 5 december 2020

Thomas Kasper's Advent Kalender, Dag 5, 5 december 2020. Sencha Fuji Green tea

 



Dag 5: berekoud vooral dankzij een koude wind. Af en toe een vlekje blauw, maar geen zon. De winkels zijn terug open en ik drink terug kombucha bij Mok...ook al moet ik het al wandelend doen.


Groene thee uit Japan is zoiets als witte wijn uit Italië: de vlag dekt heel veel ladingen, maar toch is de stijl altijd ergens herkenbaar. Dat is zeker het geval bij sencha, omdat bij deze thee het oxidatieproces wordt gestopt door stomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in China waar men bakt om hetzelfde te bekomen. Dat geeft smaakpatronen die wat in dezelfde lijn liggen, en je zal dan ook vaak theeliefhebbers horen beweren dat ze meer voor China zijn wat betreft groene thee of meer voor Japan. 



De Japanse naam voor groene thee is sencha, letterlijk 'gestoomde thee'. De overgrote meerderheid van de productie wordt geblend, net als bij wijn, om bepaalde karakteristieken naar voor te trekken, en de producent zal weinig willen vertellen over terroir of cultivar, zijn kunde moet vooral blijken uit de kwaliteit van de blend. Deze thee is er zo één, met een niet veel zeggende naam die verwijst naar de berg Fuji, en hij komt dus waarschijnlijk uit Shizuoka, één van de grote herkomstgebieden van Japanse thee, en veel velden kijken er uit op de Fuji. 40% van alle Japanse thee komt hier vandaan, en nog eens een groot deel komt van elders maar wordt hier verwerkt. 



Sencha Fuji Green Tea

13.9 euro voor 100 gram. Herkomst: Japan. Type: groen.

Niet veel informatie voor deze thee, en het lijkt erop dat Kasper deze vooral op smaak gekozen heeft bij een importeur. Het maakte mij wat wantrouwig eerst, zo'n anonieme blend is zelden goed, maar ik moest op mijn woorden terugkomen !

Gezet in mijn kyusu voor groene thee, 1 minuut 30 seconden, 100ml, 2.5 gram, 70°C. De eerste 2.5 gram zette ik al op de avond van 4 november, de tweede helft in de ochtend van de 5e. 

Het natte blad heeft een zeer mooie, wat notige geur, erg vol, met gras en umami. De infusie volgt deze. In de mond is de thee zacht en zoet en breed, met een lange afdronk. Hij is delicaat en breed, met een paar mooie elementjes die de thee erg complex maken (hooi met veldbloemen) en een knappe lichtzoete afdronk. Ik ben zeer positief verrast. Ik zette de rest van het pakje in de ochtend en kreeg toen veel meer de toets van lentebloesems en veel minder de umami. Pas in de smaak kwam die terug duidelijk naar boven, en hij deed dat zeker in het tweede zetsel waar de lentebloesems terug meer verstopt zaten. Mooie zachte toets ook, en in de afdronk iets citrusachtigs. Ook een derde zetsel was nog aardig en de moeite om te zetten. 😊😊😊(😊)

Te koop bij: https://www.siam-teas.com/product/sencha-tea-sencha-fuji/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten