Pagina's

woensdag 16 december 2020

Thomas Kasper's Advent Kalender, Dag 16, 16 December 2020, : White Peony Bai Mu Dan



Heldere, niet te koude dag. Buiten, niet in mijn hoofd, dat vandaag zeer wazig was...

Verdorie, opnieuw een witte thee, was het eerste dat bij me opkwam. Het is een theesoort die ik blijf uitproberen omdat het me stoort dat ik ze niet lijk te vatten, maar deze was echt wel een goeie, en die begreep ik wel. Misschien ligt het dus aan de thee's !

En dan bedoel ik niet de kwaliteit. Bai Mu Dan is de iets lager op de ladder geplaatste zuster van Silver Needle, en het is typisch dat deze thee's iets voller en fruitiger zijn. Ze komen trouwens beide uit Fujian, maar het verschil zit hem vooral bij het plukken. Voor de White Peony neemt men de knop en de eerste twee blaadjes, bij Silver Needle wordt alleen de knop gebruikt, en de twee komen ook van andere cultivars. Wil dat zeggen dat ik ze allemaal lekker vind ? Nee, voor deze thee ben ik misschien nog gevoeliger voor kwaliteit dan bij andere. Een White Peony van slechte kwaliteit vind ik echt afschuwelijk. 





White Peony Bai Mu Dan

23.9 euro voor 100 gram. Type: witte thee. Herkomst: China.

Afkomstig uit de provincie Fuding in Fujian. 

90°C, 25 seconden, 5 gram, gaiwan, 100ml. 



Het natte blad geurde licht naar veldbloemen. De infusie kleurt een intens goudgeel. Ook in het aroma van de infusie die veldbloemen en wat okkernoot. Zachte smaak, een licht aardse toon van hout. Redelijk lange afdronk die ik moeilijk kan plaatsen en die echt anders is dan de eerste smaken in het begin en veel floraler, en zeer yummy. Opmerkelijke echo die heel verrassend en lekker is. Tweede zetsel, 30 seconden: veel floralere aroma's voor het natte blad. Naar koper evoluerende kleur. Geurt naar hout maar vooral bloemen, heel fris maar tegelijk ook als een parfum. Heel zachte fluwelig aanvoelende mond, maar met een toets astringentie. Mooie afdronk. De floraliteit is echt ongelooflijk, net een parfum of een ruiker lentebloemen. Een derde en vierde zetsel waren telkens zacht en aardig, en steeds met die leuke afdronk. 😊😊😊😊

Te koop bij: https://www.siam-teas.com/product/pai-mu-tan-bai-mu-dan-white-peony-premium-white-tea/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten