Pagina's

donderdag 3 december 2020

Thomas Kasper's Advent Kalender Dag 3, 3 december 2020: Ancient Snow Shan Trang White Moonlight


Dag 3: nog altijd donker en koud. De dagen zijn kort en donker, de nachten lang en koud.

Adventskalenders zijn vooral populair in Duitsland en Oostenrijk. Daar werden ze in de 19de eeuw gemaakt tot lering en vermaak van kinderen die zich zo konden voorbereiden op Kerst. Achter elke dag zat een luikje waarin je een stukje snoep of chocolade vond, maar ze bestaan ook voor volwassenen, en dan kan er zowat alles achter zitten, zelfs thee (Palais des Thés bijvoorbeeld als je van geparfumeerde thee's houdt). Die van Kasper is echt voor volwassen theefanaten, met 24 genummerde zakjes die telkens 5 gram thee bevatten, alle 24 uniek en alle 24 real teas, zonder toegevoegde smaakjes en geuren maar mét uniek verhaal.  


Traditionele adventskalender


Vandaag gingen we wit. Witte thee is één van die voor mij moeilijkere thee's, en ik heb altijd het gevoel dat ik nog lerende ben en de subtiliteiten ervan nog niet door heb: er ontsnapt mij iets. Het is dan ook de thee waar het minste mee gedaan is, je kan er bijna van zeggen dat het puur gedroogde blaadjes zijn. Geperst in theecakes (niet voor de bewaring naar het schijnt maar vooral voor het transport, witte thee is héél bulkey) maakt het wel prachtige cakes. 

Het gebeurt me dat ik een witte thee maar niet aan het praten krijg, maar het gebeurt me ook dat hij dat plots wel doet, en me dan aanstoot met de boodschap om beter te luisteren. Soms verstaan we iets niet omdat we gewoon niet goed genoeg luisterden...



Ancient Snow Shan Trang White Moonlight

27.9 euro voor 100 gram, bij Siam Teas. De standaardverpakking is een cake. Afkomst: Vietnam. Kleur: wit.

Deze thee is afkomstig van meer dan 100 jaar oude Tuyet Shan theebomen in het Noorden van Vietnam, uit een tuin op een hoogte van meer dan 1400m boven de zeespiegel in de tai Con Lingh bergketen in Ha Giang. De lokale leverancier is Bach Shan Tea, die er een eigen theetuin heeft met oude bomen. De thee wordt geplukt in de vroege ochtend of late namiddag, en enkel wanneer het drie dagen niet geregend heeft. Hij wordt geperst in cakes om het transport makkelijker te maken, niet om een fermentatieproces in gang te zetten. Ze jarenlang bewaren om hun smaakverandering heeft dus geen zin.  

200ml, 89°C, 5 gram, 2 minuten 30 seconden.


Het natte blad is opvallend mooi, met mooie witte bladeren gemengd tussen de andere, maar de geur doet me toch wat denken aan fermentatie, is wat stoffig met toetsen van bosgrond. First Flush aroma's kwamen ook naar voor. Koperkleurige infusie. In de mond best wel intrigeren met een opvallende zoete toets en een heel leuke zachte afdronk van amandelen en guimauve's die lang blijft hangen en heel erg apart is. Heel zachte, nogal dikke thee, geen astringentie, en in de smaak zijn die verwijzingen naar fermentatie en first flush weg. Pas tijdens een tweede zittijd van 3 minuten kwamen die wat terug, maar afdronk en finish bleven wel erg lekker. 

Wat echt opmerkelijk was aan deze thee was hoe hij mij fris en helder maakte op een heel aangename niet nerveuze manier. Ik vond hem ook afkoelend, en een goeie thee voor in de voormiddag.  Niet meer dan 😊😊😊 omdat witte thee niet mijn ding is, maar ik was wel positief verrast en een beetje geintrigeerd...

Te koop bij Siam Teas: Ancient Snow Shan Trang White Moonlight Tea - Siam Tea Shop (siam-teas.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten