Pagina's

donderdag 10 december 2020

Thomas Kasper's Advent Kalender, dag 10, 10 december 2020: Tra Pai Hao Ancient Snow Shan


Stralend zonnige dag vandaag, friskes, maar voor de rest vol uitdagingen en opwindende nieuwtjes...zo mogen ze elke dag zijn. 




Als ik echt echt eerlijk ben, dan geef ik toe dat ik mijn grootste drinkplezier haal uit zwarte thee's, mijn diepe respect voor de complexiteit van top-oolongs ten spijt. Nee, en niet door de zakjes Breakfast Tea of een doorsnee Assam CTC, maar door de grote complexe zwarte thee's uit Japan, uit China en uit Taiwan. Die zwarte thee's, altijd te drinken zonder melk, leveren elegantie en complexiteit en kracht, en een drinkgenoegen dat je alleen bij grote rode wijnen vind. EΓ©n van mijn theevriendinnen keek mij ooit hoofdschuddend aan toen ik haar mijn liefde voor zwarte thee verklaarde: typisch mannelijk vond ze, jullie hebben leren proeven met rode wijn, en alleen zwart is sterk genoeg om tot jullie door te dringen. Dat vond ik er wat over...maar toch was ik weer blij toen ik zag dat het vandaag weer eens tijd voor zwart was !


In de wereld van zwarte thee ('rode' thee voor China en Japan) is er de laatste jaren ook een opmerkelijke evolutie bezig. In Japan begon Wakoucha populairder te worden en de experimenten met first flush yabukita zijn bijvoorbeeld echt adembenemend, China bracht Jin Jun Mei voor, de meest fashionable thee van het laatste decennium en in Taiwan brachten Ruby 18 en zijn stamvader Shan Cha magische thee's naar voor. Deze thee is een product uit Vietnam. 


Tra Pai Hao Ancient Snow Shan


23.9 euro voor 100 gram bij Siam Teas. Type: zwart. Herkomst: Vietnam.

Deze thee komt van meer dan 100 jaar oude Tuyet Shan bomen in Ha Giang in Vietnam en werd aangeleverd door Bach Shan, een lokale theehandelaar (deze witte kwam van dezelfde leverancier). De blaadjes worden geplukt en verwerkt door leden van de Red Dao bergstam. De pluk is van maart tot midden mei, 1 knop, 1 blad, of van september tot november. Het moet drie dagen droog gebleven zijn en er wordt geplukt in de vroege morgen. Wanneer de blaadjes aankomen in de fabriek worden ze eerst op grote bamboeschalen gelegde en 12 tot 16 uur verwelkt in een goed geventileerde kamer. Daarna gaan ze naar buiten om 6 tot 8 uur in de zon te liggen. De hoeveelheid vocht is dan al tot 30% gereduceerd. Daarna volgt het roosteren en schalen boven houtskool, in 3 tot 5 roasting runs. Tussen elke fase koelt de thee af om even tot rust te komen. Daarna gaan ze de wok in om de oxydatie echt op te starten en hun vorm te krijgen en pas wanneer de theemeester tevreden is gaan ze terug op bamboemanden in een kamer om de oxydatie zover te laten gaan als gewild is. Daarna gaan ze terug in de roosterpannen om de oxydatie te stoppen en volgt een laatste droogfase.  

Oude Tuyet Shan theebomen. Copyright Siam Teas

98°C, 5 gram, 200ml, 3 minuten. 



Droog, een mooi gekleurd blad, mix van mooi roodbruin en lichtgrijs, veel tip. Het natte blad geurt heel mooi naar fruit en cacao, heel intens en heel complex. De infusie is roodbruin en geurt eveneens bijzonder complex. Mooi mondgevoel, niet dik, eerder medium, en dezelfde aroma's als voor het natte blad wolken nu helder op in de mond, vallen dan even terug in intensiteit maar blijven wel hangen. Lange afdronk. Heerlijke thee, op een bepaalde manier heel troostend, heel comforting, een echte winterthee voor donkere dagen. Grote maar ook fijne complexiteit, en heel mondvullend, met ronddansende aroma's en een heel mooie retronasaliteit. Erg intens, maar toch geen schreeuwer. Weinig astringentie, beetje korrelig achteraan. Er zat ook een moutig tikje in, en toen ik het ontdekte deed de thee me ook even denken aan de allerbeste Engelse real ale's

Een tweede zetsel bracht iets meer cacao en iets minder fruit, maar geurde nog altijd vol en complex. Hij startte nog even smakelijk maar was ietsje korter, en was absoluut nog de moeite. 

😊😊😊😊

Te koop bij Siam Teas: https://www.siam-teas.com/product/ancient-snow-shan-tra-pai-hao-tea/  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten