Pagina's

vrijdag 11 december 2020

Thomas Kasper's Advent Kalender, Dag 12, 12 december 2020: Classic Muscatel Darjeeling 2nd Flush 2019



Een dag en een thee om snel te vergeten...




Ik heb deze thee geproefd en vond er niks aan, en ik ga zelfs de moeite niet doen om hem te bespreken. Ik stelde me achteraf wel de vraag wat er aan de hand was. Was de thee te oud en had hij al zijn charmes verloren ? Dat kan. Of lag het aan mij ? Ik heb wel eens meer problemen met Darjeeling. 

En dat is dus een theevraag die we ons telkens moeten stellen: wat ruiken we eigenlijk ? Het is geweten dat ons geurvermogen achteruit gaat, maar wat veel mensen niet weten is dat dat niet altijd stapje per stapje gaat. Op een bepaald moment zullen echt hele geurregisters verdwijnen. Zo sprak ik ooit met een wijndrinker, een goeie proever overigens, die in een zomertuin ooit de opmerking hoorde dat de struik achter hem zo goddelijk rook, en verbaasd constateerde dat hij helemaal niks rook. Toen hij met zijn dokter sprak zei die dat dat kan, dat bepaalde registers van geuren na een ongeluk of een ziekte compleet verdwijnen. Soms vraag ik me af of er in Darjeeling geen geur zit die ik niet kan vatten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten