Pagina's

zaterdag 6 januari 2018

Ontmoetingen met een thee: Rose Pouchong, Fortnum & Mason


Ik ben normaal gezien niet zo'n fan van gearomatiseerde thee, maar als het goed gedaan is, is het goed gedaan, en dit is héél goed gedaan.

Ik vind het moeilijk om wanneer ik door Piccadilly loop niet binnen te stappen bij Fortnum & Mason. Het blijft één van de mooiste winkelgevels van London, en het interieur is een weelde van verleidingen waar alleen mijn portefeuille wat onrustig van wordt, ik bevind mij in foodie-heaven.

Ik ging er een tijdje geleden binnen om er eens naar de thee's te kijken, en deze trok mijn aandacht. Eerst en vooral vond ik het een mooie naam en een mooie verpakking. Thee moet je echter ruiken  en ook dat was liefde op het eerste gezicht: een heel aangename evenwichtige mengeling van zwarte thee en rozen.

Fortnum & Mason verkoopt deze thee sinds het midden van de jaren 90, en oorspronkelijk werd hij gelanceerd aan hun "rare tea counter" waar hij zo populair bleek dat hij werd opgenomen in hun Classic World Tea Blends. Hij kreeg zijn eigen verpakking, en verliet sindsdien nooit meer het gamma.

Het gebruik van het mengen van thee met rozenblaadjes komt uit China en de basisthee is dan ook Chinees: een Maofeng Keemun uit Qimen in de provincie Anhui. Pouchong slaat op het heel licht oxideren van de thee, ergens tussen groene en zwarte thee, een lichte oolong dus. Bij het prepareren wordt de thee gemengd met rozenblaadjes die wanneer ze drogen hun aroma afgeven. Nadien wordt het grootste deel van de rozenblaadjes verwijderd en de enkele die erin blijven zijn vooral voor de versiering. Je vind wel vaker goedkopere aroma-thee's met de geur van rozen, maar hier is de basisthee van hoge kwaliteit en er wordt geen gebruik gemaakt van artificiële aroma's, en dat geeft een bijzonder goed evenwicht aan de thee.

Alleen al de droge thee geurt bedwelmend lekker maar op geen enkel moment overdreven of artificieel, het is een plezier om met je neus boven de doos te hangen en echt een deel van de gewaarwording. Tussen de goedgevormde blaadjes zitten wat rozenblaadjes voor de versiering en ook de kleur en vorm van de zwarte thee zelf is ok. De infusie geurt opnieuw heel elegant naar rozen en thee, en ook in de mond liggen de structuur van de zwarte thee en het zachte van de rozen mooi in elkaar. Dit is heel mooi gedaan.

Het is een heel goede thee bij exotische schotels zoals in de Thai keuken, maar het is ook een echt goede keuze voor beginnende theedrinkers: dicht genoeg bij echte thee, maar met een heel verleidelijk aroma. Hij past ook goed bij vis, en dessert, en zelfs bij zwarte chocolade. Mijn moeder is er gek op. In de zomer kan je er een heel leuke ijsthee mee maken. Score 😊😊😊(😊) of 7,5/10.

Meer lekkers vind je hier: https://www.fortnumandmason.com/# en ze serveren een verrukkelijke afternoon tea !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten