Pagina's

vrijdag 12 januari 2018

Ontmoetingen met een thee: Himalayan Tippy Black, Jun Chiyabari, Nepal

From the Jun Chiyabari website


Wat een prachtige en zuivere thee is dit !

Ik erken de grote complexiteit van goede oolong's, de energiekicks van groene thee en de troost van witte thee, maar zwarte thee blijft bij mij toch een belangrijke plaats innemen. En af en toe proef ik er één die mij zo verrast, zo overweldigt, dat hij bijna ontroerend wordt.

De Yun Chiyabari is een kleine exclusieve theetuin in Nepal, waar organisch gewerkt wordt, en hij bestaat nog maar sinds 2001 toen Bachan en Lochan Gyalwali hem oprichtten. Hij ligt in de regio Hille, op tussen de 1400 en 1800 meter boven de zeespiegel. De theemeesters en managers komen uit Darjeeling, dat aan de andere kant van de grens ligt, in IndiΓ«. Consultants uit Japan en Taiwan worden ingehuurd om nog nog extra kennis aan te brengen. Er wordt gewerkt met eigen theeplanten maar ook met de oogst van vele kleine boeren in de omgeving, en het bedrijf is een voorbeeld qua Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, met veel steun voor en participatie door de lokale gemeenschap.

Deze handgeplukte thee werd verwerkt in de herfst van 2015. De droge blaadjes zijn mooi, van licht tot donkerbruin, met veel tip en een complex aroma. De infusie was amberkleurig en had een heel zachte en attractieve neus, met interessante florale en frisse toetsen, waar ik heel de dag aan zou kunnen snuffelen. Ook het smaakpatroon was heel mooi, lichtjes fruitig en een beetje zoet, en vooral heel lekker en met een prachtig evenwicht, en een mooie, zuivere complexiteit. Mooie afdronk ook, en over heel de lijn een heel pure thee.


Dit is een zeer lekkere thee, niet goedkoop (9.95 euro per 50 gram) maar dubbel en dik zijn geld waard. Ik kocht hem online bij Hotsoup. https://www.hotsoup.nl/nl/. Score 😊😊😊😊, 8,5/10 !







Geen opmerkingen:

Een reactie posten