Pagina's

zaterdag 7 oktober 2017

Tong Hyen Lapsang Souchong: hier komt de herfst !



Ik hou van de dagen waarop je buiten ruikt dat het volgende seizoen in aantocht is. Het lijkt dan nog achter de hoek te staan, het is nog niet echt gearriveerd, en het is een beetje alsof je haar stem hoort maar haar nog niet ziet.

Ik hou van de wisseling van de seizoenen. Het heeft iets melancholisch en het luidt verandering in, de bron van alle leven. Sommige van die veranderingen zijn culinair, en ik ben een fanatieke liefhebber van seizoensproducten, maar er zijn ook dranken die bij een seizoen horen.

Lapsang Souchong is voor mij bij uitstek een herfst- en winter-thee. Op de één of de andere manier past dat niet bij de zomer, en de geur van een houtvuur bij warm zomerweer doet niet denken aan gezelligheid maar aan een bosbrand. Maar de herfst doet mij altijd denken aan lange wandelingen en wild en open haarden en deze thee, die ik tegen het einde van de zomer al weer bijna vergeten was, roept dan vanuit de kelder mijn naam...

Dit is een leuke om te proberen in het begin van de herfst wanneer de keuken nog twijfelt tussen de zomer en het nieuwe seizoen, en het vooral een zekere crispiness in de lucht is die het nieuwe seizoen aankondigt. Deze Tong Hyen, die ik in Colmar bij l'Essence du Thé kocht (wat een winkel!), is immers een blend van groene thee uit Fujian en Taiwan en gerookte zwarte thee uit China. De groene thee geeft een lichtheid en frisheid aan de thee die een klassieke Lapsang Souchong vaak niet heeft (en ook niet moet hebben) en die doet denken aan de eerste herfstwandeling: je begint het seizoen al wat te zien, maar als je oplet ruik je het vooral, en toch zijn er ook nog (geur)sporen van de zomer.


Al droog heeft de thee een heel mooi aroma: heel fijn, een beetje vlezig, een licht gerookte ham, en met een mooi evenwicht. Het brouwsel is wat caramelkleurig en lichtbruin. Tussen de natte blaadjes zie je duidelijk die van de groene en de zwarte thee. De thee geurt naar een combinatie van een frisse, wat vegetale groene thee met de mooie rokerige tonen van een Lapsang Souchong, maar niet die van je hoofd boven het haardvuur maar meer het waas van het kampvuur in de verte. In de mond is hij verrassend vol, vlezigheid en rokerigheid lijken haasje-over te spelen. De afdronk is mooi en fijn. Een heel leuke thee op een zaterdagnamiddag wanneer je voelt dat het nieuwe seizoen zijn neus aan de deur steekt.

Deze thee kostte 7.1 euro per 100 gram bij L'Essence du Thé in Colmar, een klein Eldorado voor theeliefhebbers (http://essence-the.com/). Ik mailde de winkel met de vraag om uitleg over de naam, en ik kreeg dit bericht terug:
"Ce mélange de thés a pris le nom d'un petit hameau du Yunnan. Nous n'avons pas trouvé sa signification particulière et cette orthographe est une retranscription phonétique. C'est comme un souvenir de voyage, beau, chaleureux mais un peu vague, une impression générale agréable et très circonstanciée. Une forme d'hommage a un bon moment passé avec des amis.
Ton Hyen est une évocation."
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

PS Niewsgierig ? Vraag bij een goede theewinkel achter een lichte Lapsang Souchong of een blend met groene thee. Veel Lapsang Souchong is zwaar gerookt en hoort bij de winter...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten