Pagina's

zondag 27 januari 2019

Mok-verhalen: Barter Books, Alnwick, Northumberland (Carry on and Keep Calm)




Al mijn mok-verhalen hebben één ding gemeen: elk exemplaar doet me wensen dat ik terug op de plaats was waar ze vandaan komen. Ik zou ze dan vullen met heerlijke thee, iets klassieks misschien, een English Breakfast of een Yorkshire Gold, en vooral met tijd, veel tijd. Meestal kocht ik zo'n mok als toerist, op een drafje dus, en zonder tijd om de plaats echt tot mij te laten doordringen, laat staan om er te gaan zitten en genieten van een kopje thee. 

En als er één plaats is waar ik echt wel eens zou willen teruggaan is het deze. 

Lang geleden, toen vertalingen van het Engels naar het Nederlands nog lang op zich lieten wachten ben ik begonnen met het afdweilen van Engelse boekenwinkels. Geconfronteerd met de enorme keuze, het vaak spotgoedkope aanbod aan wereldliteratuur (thanks, Penguin !) en de goede raad van veel eigenaars ben ik meer en meer in het Engels beginnen lezen, en nu is het een gewoonte die ik niet meer afgeleerd krijg. 

Wie in Engeland, een land van veellezers, bookshop zegt, zegt echter tegelijk ook second hand bookshop, en in sommige steden struikel je over de ene na de andere. Maar bestaat er zoiets als de perfecte tweedehands boekenwinkel ? Jazeker, en hij ligt in Alnwick, in Northumberland, in het Noorden van Engeland dus, een prachtige regio met de mooiste luchten van Engeland (kijk maar eens naar de detectivereeks Vera !).


Barter Books (https://www.barterbooks.co.uk/) werd opgericht in april 1991 door Stuart en Mary Manley in een voorkamer van een verlaten Victoriaans spoorwegstation waar Stuart een klein fabriekje had. De boekenwinkel breidde zich ruimte na ruimte uit en beslaat nu het volledige station. De inrichting is uniek. De boeken zijn thematisch gegroepeerd in grote houten boekenkasten waarvan de rijen overspannen worden met citaten. Boven die kasten dendert een miniatuurtreintje voorbij, Stuart's hobby. Overal staan fauteuils en tafeltjes om te lezen, en in 2008 opende Mary opnieuw een stationsbuffet in een al 50 jaar leegstaande ruimte waar een eenzame grote varen dankzij een raam in het plafond en een lekkende goot al jaren overleefde.

De boekenwinkel kwam overal ter wereld in het nieuws toen hier in 2000 de nu wereldberoemde Carry On and Keep Calm poster werd ontdekt. Het uit 1939 daterende ontwerp, oorspronkelijk op 2.5 miljoen exemplaren gedrukt, werd als te patroniserend gezien toen het uitkwam en nauwelijks gebruikt. De meeste exemplaren werden na de oorlog gerecycleerd. Mary vond echter een exemplaar terug in een doos tweedehands boeken die ze aan het uitpakken was, hing hem op achter de kassa en de rest is geschiedenis...

En zo is dit één van de weinige plaatsen waar ik niet één maar twee mokken kocht...en twee boeken, uiteraard !

de oogst


En, vragen de boekenliefhebbers zich nu af, hoe zat het daar met de boeken ? Wel, één advies: kom met de auto of met een stevige valies, en wanneer je dit inplant in je vakantie maak dan niet dezelfde fout als ikzelf: plan tijd in voor een mok thee en uitgebreid rondsnuffelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten