Pagina's

vrijdag 28 december 2018

Mijn thee-hoogtepunten in 2018 (en black tea from a small muslim farm near pai)

2018 was het jaar waarin mijn thee-hobby uitgroeide tot een kleine obsessie.

Ik ontmoette Stijn van http://detheeliefhebber.be/ en na een paar aangename thee-avonden werd hij mijn theemeester. Ik volgde in het Waldorf hotel in London de eerste dagen van de ITMA Teasommelier opleiding, een zalige tweedaagse onderdompeling in de wereld van thee, waar ik een Thee Proefde die mij Ontroerde, Enorm Veel Bijleerde maar Besefte dat ik Nog Maar aan het Begin van mijn Thee-avontuur Sta en leerde dat Samen Proeven en Zetten zoveel leuker is.



Ik kwam erachter hoe leuk het is om overal ter wereld te zoeken naar thee, en hoe makkelijk het kan zijn om die te kopen, en ik kocht thee in Japan, Frankrijk, Duitsland en Nederland, en heb de indruk dat ik alleen nog maar wat geoefend heb (ik vind bijna elke week leuke nieuwe leveranciers #USAherewecome).

Ik kocht mijn eerste Pu'Er cake in Nederland op de theebeurs FesTEAval. Klaar dus voor het volgende avontuur !



Ik vond uit hoe je thee kan manipuleren om je gemoedstoestand te beinvloeden: ik gebruikte thee om helder na te kunnen denken, om lang en geconcentreerd te kunnen werken, om wakker te worden, om wakker te blijven, om te genieten, om te ontspannen, om de dag lekker te starten (je kan om 7 uur 's morgens nu eenmaal niet beginnen met een goede fles wijn...maar met je beste thee wel, en dat maakt je dag een topper nog voor hij echt begonnen is) en gewoon, voor het plezier.

Ik kocht een kyusu, een Kamjove en een simpele grote maar mooie witte porseleinen theepot in de Chinese supermarkt. Ik kocht een extra waterkoker met temperatuurregeling. Ik werd omvergeblazen door oolong's uit Taiwan, met Dong Ding als favoriet (thank you, Mist !), en door prachtige rode thee's uit China (thank you, Hotsoup !). Ik dronk Wakoucha in een oud huis op Malta en reisde met waterkoker en samples door Noord-Frankrijk. Ik maakte heerlijke thee met mijn gongfu set met zicht op de Noordzee. Ik selecteerde restaurants op hun thee-aanbod, ook een manier om naar thee te kijken, en ik dronk heerlijke thee's in Parijs, London en Frankfurt.



Na veel oefenen leerde ik hoe correcte matcha te maken en ik vond mijn persoonlijke matcha-kom, een product van Fabriek Keramiek in Gent. Een tweede chasen werd aangeschaft om ook op het werk matcha te kunnen kloppen.



EΓ©n van de leukste dingen die ik leerde was hoe makkelijk het was om thee te laten meebrengen, en hoe goede vrienden en kennissen zich inspanden om thee mee te brengen van verre landen: dank je, Onno, Marie en Johan !



De thee uit de titel werd meegebracht door mijn dochter na een reis door Thailand met vriendinnen, en ze kocht hem in de Good Life winkel annex restaurant in Pai, en dit was wat de verkoopster op het pakje schreef: Black tea small muslim farm near Pai. Het was een aardige thee, heel mineralig en floraal, en met opvallend grote blaadjes, niet echt een lentepluk :-) maar het lekkerste smaak-element was liefde...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten